2012-06-26

En recension

"För några veckor sedan var jag på St:Eriks gymnasium och såg musikalelevernas/-avgångs/-treornas föreställning Urinetown; en samhällskritisk musikal som driver med lagen, samhällssystemet, byråkratin, m.m.

Det var en helgjuten och helt fantastisk föreställning av dessa elever; så professionella, urduktiga, fantastiska sångare, dansare, aktörer och med ett engagemang utöver det jag med flera någonsin hade kunnat föreställa oss. Helt otroligt bra på alla sätt och vis ! Synd bara att inte fler gavs möjlighet att se musikalen.

Vi i publiken hade nog ingen aning om att standarden bland alla medverkande elever var av så en sådan hög klass, synd bara att inte fler fick ta del av föreställningen. Blev så himla stolt över att musikalen producerats i vår dvs utbfs regi. Hur har ansvariga lärare mfl. fått eleverna att bli så himla bra som de är? Hur jobbar skolan för att nå dit? Det skulle vara så väldigt roligt och positivt om vi på intranätet också kunde få ta del av fler exempel på det som är så bra och positivt i våra skolor, och inte bara behöva läsa i övrig media om allt det negativa som händer, vilket jag ändå inte vill tro är representativt för våra skolor.

Skulle inte detta kunna vara ett bra reportage för tidningen Lära? Hur inspirera våra lärare, skolor, elever mfl. om hur bra det kan bli, identifiera framgångsfaktorer som bidrar till ett så bra slutresultat, vad är det som gör skillnad mellan bra och succé. Musikläraren Jonas Åman, ansvarig för det hela, är en väldigt engagerad lärare enligt den elev som jag känner som hade en av huvudrollerna i föreställningen och hon har inte för ett ögonblick ångrat sitt gymnasieval. Hon tycker att skolan, lärarna och gemenskapen där har varit helt fantastisk. En bra skola helt enkelt ! Ett gott exempel säger jag som vi alla mår bra över att få läsa mer av. Då är det kul att arbeta i det offentligas tjänst.

Och jag är inte en av de närmast ”sörjande”, dvs förälder eller någon annan anhörig till de elever som framträdde, då brukar man väl tycka att det mesta är bra, så förhoppningsvis är jag hyggligt neutral i mitt omdöme.
Några länkar nedan , och de kommer eventuellt att lägga ur fler klipp på bl.a. Youtube.

Med en förhoppning om att ovanstående skulle kunna uppmärksammas på ett eller annat internt eller externt för att det var så väldigt bra, positivt och inspirerande.
 - Mechthild Kleinschmidt, Utbildningsförvaltningen Stockholms stad"